مزایای تحصیل در مرکز فجرُنا

کد مطلب : 4
تعداد بازدید : 925
1400/04/12
از امتیازات: - امکان ضبط و تولید محتوا از دانش پژوهان آماده برای فعالیت های مجازی در سطح بین الملل - امکان استفاده از کتابخانه تخصصی لاتین فوق برنامه های اختیاری: آموزش گفتگوی ادیان، آشنایی با دانشگاه های خارجی در حوزه علوم دینی، فوق برنامه یادگیری تولید برنامه های دینی آموزشی به زبان انگلیسی و عربی، آموزش تدوین، آموزش ترجمه انگلیسی. مرکز تخصصی بین المللی فجرُنا، در حال حاضر، رشته مطالعات اسلامی را در یک مقطع و دو عنوان دوره تحصیلی برگزار می کند: 1- سطح سـه رشته مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی 2- سطح سه رشته مطالعات اسلامی به زبان عربی. برخی اهداف آموزشی مؤسسه: تربیت استاد و محقق برای فعالیت در عرصه بین الملل؛ ارتباط و همکاری با مراکز علمی-آموزشی معتبر جهان در راستای اهداف مؤسسه؛ اعطا و دریافت فرصت مطالعاتی جهت اساتید و دانش پژوهان؛ سطح سه مطالعات اسلامی، اولین مقطع از این رشته علمی ترویجی است، که طلاب، ضمن شناخت مبانی تشیع و فرق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام و آشنایی با ادیان و تاریخ جهان به زبان دوره، مهارت های لازم برای معرفی و تبلیغ آموزه های اسلامی و شیعی، ارتباط با اندیشمندان در عرصة بین الملل، تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی و پاسخگویی به نیازها در زمینه مطالعات اسلامی را پیدا می کنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامه این رشته می شوند.
مزایای تحصیل در مرکز فجرُنا

مزایا و امتیازات: 
- حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های مجازی دانش‌پژوهان برای ارائه جامع‌تر در سطح بین‌الملل.
- استفاده و بهره‌مندی تحقیقی و پژوهشی از کتابخانه تخصصی.

فوق برنامه‌های اختیاری:
- آموزش گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب.
- آشنایی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر خارجی در حوزه علوم دینی.
- آشنایی با سازمان‌های بین‌المللی خارج کشور.
- آشنایی با نهادها و مجامع بین‌المللی کشور.
- آموزش و فراگیری تولید برنامه‌های دینی آموزشی به زبان‌های انگلیسی و عربی.
- آموزش تدوین برنامه‌های ضبط صوتی و تصویری.
- آموزش ترجمه متون زبان انگلیسی.
- کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی آیلتس.

مرکز تخصصی بین المللی فجرُنا، در حال حاضر، رشته مطالعات اسلامی را در یک مقطع و دو عنوان دوره تحصیلی برگزار می کند: 1- سطح سـه رشته مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی 2- سطح سه رشته مطالعات اسلامی به زبان عربی. برخی اهداف آموزشی مؤسسه: تربیت استاد و محقق برای فعالیت در عرصه بین الملل؛ ارتباط و همکاری با مراکز علمی-آموزشی معتبر جهان در راستای اهداف مؤسسه؛ اعطا و دریافت فرصت مطالعاتی جهت اساتید و دانش پژوهان؛
سطح سه مطالعات اسلامی، اولین مقطع از این رشته علمی ترویجی است، که طلاب، ضمن شناخت مبانی تشیع و فرق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام و  آشنایی با ادیان و تاریخ جهان به زبان  دوره، مهارت های لازم برای معرفی و تبلیغ آموزه های اسلامی و شیعی، ارتباط با اندیشمندان در عرصة بین الملل، تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی و پاسخگویی به نیازها در زمینه مطالعات اسلامی را پیدا می کنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامه این رشته می شوند.

1- سطح سـه رشته مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی
2- سطح سه رشته مطالعات اسلامی به زبان عربی

برخی اهداف آموزشی مؤسسه:

تربیت استاد و محقق برای فعالیت در عرصه بین الملل؛
ارتباط و همکاری با مراکز علمی-آموزشی معتبر جهان در راستای اهداف مؤسسه؛
اعطا و دریافت فرصت مطالعاتی جهت اساتید و دانش پژوهان؛

ویژگی‌ دوره‌ها:

رویکرد آموزشی و پژوهشی (نوشتن مقاله به زبان دوره (انگلیسی یا عربی) برای دروس اصلی)؛
ارائه کلیه دروس به زبان دوره (انگلیسی یا عربی)؛
نگارش پایان نامه به زبان دوره (انگلیسی یا عربی)؛
استفاده از اساتید متخصص در علوم اسلامی با سابقه حضور در عرصه پیام رسانی علمی- دینی در حوزه بین الملل.
طول مدت تحصیل در مقطع سطح سه:
دوره سطح سه مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی، دارای دو بخش آموزشی و پژوهشی بوده که حداقل مدت آموزش، 6 نیم سال تحصیلی و حداقل مدت پژوهش به منظور تهیۀ رساله نیز، 2 نیم سال تحصیلی می باشد. حداکثر مدت مجاز برای اتمام کل دوره 10 نیم سال می‌باشد.

 

کلیات ‌‌‌و برنامه سطح سه رشته مطالعات اسلامی(برادران)

 

 

ماده 1. عنوان
عنوان رشته، سطح سه مطالعات اسلامی است. 

ماده 2.
تعریف

سطح سه مطالعات اسلامی، اولین مقطع از این رشته علمی ترویجی است که طلاب، ضمن شناخت مبانی تشیع و فرق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام و ‌آشنایی با ادیان و تاریخ جهان به زبان ‌دوره، مهارت‌های لازم برای معرفی و تبلیغ آموزه‌های اسلامی و شیعی، ارتباط با اندیشمندان در عرصه بین‌الملل، تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی و پاسخ‌گویی به نیازها در زمینه مطالعات اسلامی را پیدا می‌کنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامه این رشته می‌شوند.

ماده 3.
اهداف

1. ارتقاء و تعمیق سطح مطالعات اسلامی و شیعی با توجه به پرسش‌های مطرح در جهان معاصر
2. معرفی و تبلیغ عالمانه و جامع‌نگر اسلام و تشیع در عرصه بین‌الملل به ویژه در حوزه گفتگوی ادیان
3. پرورش نیروهای توانمند، جهت تدریس و تصدی مسئولیت‌های علمی
4. تقویت توان مناظره و ارتباط با علما و اندیشمندان در زمینه مطالعات اسلامی و پاسخ به شبهات مستشرقان
5. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی در زمینه مطالعات اسلامی
6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر
7. شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی
8. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول
9. ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی

ماده 4.
سیاست‌­ها

1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب
2. اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی، تبلیغی و مهارتی
3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از آموزه‌ها و عقائد مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) در عین اهتمام به مباحث تطبیقی
4. اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن
5. تأکید بر آموزش پژوهش‌گرا
6. تأکید بر بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات و روش‌های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی
7. تأکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و مهارتی و توجه به نیازهای روز در عرصه بین‌الملل
8. تأکید بر شناسایی استعدادهای برتر در زمینه تدریس و تبلیغ در خارج کشور
9. تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم
10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن
11. اهتمام به ارتباط با مراکز دینی و علمی دنیا

ماده 5. ضرورت
1. اهمیت فوق‌العاده معرفی و تبلیغ جهانی مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و نیز گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان از دیدگاه قرآن و روایات
2. رسالت حوزه علمیه در ارائه آموزه‌ها و معارف اسلامی و شیعی در عرصه بین‌الملل به زبان‌های رایج
3. نیاز جامعه جهانی به معرفی اسلام ناب و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام)

ماده 6.
نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، واحدی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداکثر هشت نیم‌سال است.
تمامی دروس هر دوره از این رشته، حسب مورد به یکی از زبان‌های انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و ... ارائه می‌گردد.
تبصره: در صورت عدم امکان ارائه درسی به زبان مقصد، می‌توان آن درس را به زبان فارسی ارائه‌داد؛ مشروط بر اینکه تعداد واحدهای ارائه‌شده به زبان فارسی، از سی درصد کل واحدهای دوره تجاوز نکند.

ماده 7.
شرایط پذیرش

1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب
2. دارا بودن مدرک علمی سطح دو
3. آشنایی با زبان دوره در حد پیشرفته
4. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی
تبصره: در آزمون ورودی از مواد درسی زیر(در حد سطح دو حوزه) امتحان به عمل می‌آید:
1. کلام اسلامی
2. فلسفه اسلامی
3. تاریخ پیامبر اسلام و ائمه(علیهم السلام)
4. زبان دوره در حد پیشرفته
توجه: پذیرش در این رشته مختص برادران است.

ماده 8.
جدول دروس پیش‌نیاز

ردیف

عنوان درس

واحد

اهداف

1

تاریخ معاصر جهان

2

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان در صد سال اخیر

2

منطق

2

شناخت استدلالی مباحث مهم و کاربردی برهان و مغالطه از منطق قدیم

3

تاریخ معاصر ایران

2

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی معاصر ایران

4

متون تخصصی فقه

2

کسب توان فهم متون تخصصی فقه به زبان ‌دوره

4

متون تخصصی عقائد و اخلاق

3

کسب توان فهم متون تخصصی عقائد و اخلاق به زبان ‌دوره

5

متون تخصصی قرآنی و روایی

3

کسب توان فهم متون تخصصی قرآنی و روایی به زبان ‌دوره

جمع

14

 

تبصره: طلابی که دروس پیش‌نیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده 9.
عناوین و مشخصات کلی دروس

ردیف

عنوان

واحد

1

دروس عمومی

34

2

دروس تخصصی

58

جمع کل

92


ماده 10.
عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

1. دروس عمومی

ردیف

عنوان درس

واحد

اهداف

1

فقه

10

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه(از القول فی ماهیه العیب تا آخر مکاسب)

2

اصول

20

شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه(جلد اول کفایه الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)

3

روش‌تحقیق‌پیشرفته

2

تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل اسلامی با آموزش روش‌های تحقیق و کیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع

4

روش تدریس

2

ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون کلاس‌داری و ارزشیابی

جمع

34

 


2. دروس تخصصی

ردیف

نام واحد درسی

واحد

هدف

1

معارف قرآن 1

2

شناخت معارف قرآن در بخش «خداشناسی» (اثبات ذات، رابطه صفات و ذات و تبیین توحید، علم، قدرت، حیات، حکمت، عدالت، اراده، خالقیت، هدف‌داری و ... و بیان مراتب افعال خداوند)

2

معارف قرآن 2

2

شناخت معارف قرآن در بخش «انسان و معاد‌شناسی»(حقیقت انسان، مرگ و عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آنها)

3

معارف قرآن 3

2

شناخت معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، راه شناخت انبیاء و اثبات نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام(ص)

4

معارف قرآن 4

2

شناخت معارف قرآن در بخش «حقوق و سیاست»

5

اخلاق در قرآن

2

شناخت اصول، قواعد، مراحل و روش‌های تربیت اخلاقی و نیز فضائل و رذائل اخلاقی از دیدگاه قرآن کریم

6

عقائد خاص شیعه 1 و 2

4

تبیین استدلالی اعتقادات خاص شیعه، مانند: امامت، ولایت، بداء، توسل، شفاعت، رجعت، تقیه، مهدویت و انتظار با رویکرد پاسخ به شبهات

7

فلسفه اسلامی

8

آشنایی با رئوس ثمانیه فلسفه و شناخت استدلالی مباحث فلسفه اسلامی

8

تاریخ تمدن اسلامی

2

شناخت شکل‌گیری و سیر تطور و رشد علوم، فنون، ادب، فرهنگ و هنر اسلامی با تأکید بر رویکرد جامع اسلام به آبادانی دنیا و آخرت انسان‌ها

9

اسلام و مستشرقان

2

شناخت ماهیت استشراق، مکاتب آن و نقد و بررسی مهم‌ترین شبهات خاورشناسان پیرامون اسلام و تشیع

10

مکاتب فلسفی معاصر غرب 1 و 2

4

شناخت و بررسی آموزه‌ها و مسائل اصلی مکاتب فلسفی مهم، جدید و تأثیرگذار غرب

11

مسائل جدید کلامی

2

شناخت مهم‌ترین مسائل جدید کلامی، مانند: معرفت و تجربه دینی، تکثرگرایی، علم و دین و قلمرو دین

12

فرق و مذاهب کلامی

2

شناخت آموزه‌ها، روش‌ها و کتب اصلی فرقه‌های مهم و زنده تشیع و تسنن و فرق منحرف، مانند: وهابیت و بابیت

13

عرفان اسلامی

2

شناخت آموزه‌ها، مشرب‌ها و مسائل اصلی عرفان اسلامی

14

فلسفه اخلاق

2

شناخت مبادی تصوری و تصدیقی و ملاکات گزاره‌های اخلاقی و مهم‌ترین نظریات و مکاتب در فلسفه اخلاق

15

ادیان ابراهیمی

2

شناخت پیدایش، تطورات تاریخی، کتب مقدس، آموزه‌ها، مناسک و آداب مهم ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت)

16

ادیان شرقی

2

شناخت چگونگی پیدایش، تطورات تاریخی، کتب مقدس، آموزه‌ها، مناسک و آداب مهم ادیان شرقی، مانند: بودایی، هندو و کنفوسیوس

17

جریان‌های سیاسی مذهبی جهان اسلام

2

شناخت و بررسی مبانی فکری، علل پیدایش، سیر تطور و نقش جریان‌ها و نحله‌های سیاسی و مذهبی موجود و مؤثر در جهان اسلام

18

اصول و روش‌های ترجمه

2

آشنایی با اصول و روش‌های برگرداندن متون اسلامی به زبان ‌دوره

19

اصول و روش‌های نگارش

2

آشنایی با اصول و قواعد نگارش مقالات و آثار پژوهشی به زبان ‌دوره

20

فن سخنوری

2

آشنایی با مهارت ایراد سخنرانی در مجامع دینی و دانشگاهی به زبان ‌دوره

21

تبلیغ و ارتباطات

2

آشنایی با تبلیغ، به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی با تأکید بر شیوه‌های نوین ارتباطاتی

22

پایان‌نامه

6

ارائه پژوهشی جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع کافی در موضوعات مرتبط با مطالعات اسلامی به زبان ‌دوره

جمع

58

 

 

مطالب مشابه

نظرات خود در رابطه با این مطلب را مطرح نمائید
captcha
1400/06/06
سلام علیکم ایا این مرکز وابسته به دفتر آیت الله سیستانی است؟
0 0
1400/05/18
سلام و عرض احترام و خسته نباشی به بزرگواران مرکز ایا برای طلابی که از راه دور شرکت میکنند( مثلا شهرک مهدیه) و وسیله ندارند اتاقی برای استراحت نیم ساعته وجود دارد؟
2 0
1400/04/26
کمک هزینه تحصیلی میدیدژ
3 0
1400/04/26
با سلام و عرض ادب بنده دکترا و سطح 4 دارم و مایل به همکار هستم
4 1
1400/04/26
آیا زندگی کردن در خانه ای استیجاری که قبلا خانواده های مسیحی در آن سکونت داشتند(یعنی خانه مال آنها بود)از نظر پاکی پاک است؟
0 0
1400/04/26
بهترین و دقیق ترین ترجمه های فارسی قرآن را معرفی کنید.
0 0
1400/04/26
اخراج ابلیس از بهشت، خیلی عجیب و ظالمانه است. ابلیس خداباور بود و به معاد هم معتقد بود و فقط بر انسان سجده نکرد و دلیلی هم برای کارش داشت. نمی شد مهربانتر با ابلیس برخورد کرد؟ دقیقاً میخوام بدونم چی شد که اینقدر با ابلیس سخت برخورد شد.
0 1
1400/04/26
گر هر یک از ما در کشوری که دین رسمی ای غیر از اسلام داشت متولدشده بودیم احتمالاً بیشتر از اینکه به این فکر باشیم که به دین اسلام بگرویم، بر این عقیده بودیم که باید در همان مذهبی که داریم و مذهب اجدادمان است دو آتشه باشیم، چراکه: اولاً: هرکسی در دوران کودکی -حتی یک مسلمان- تابع تربیت خانوادگی خودش است و متأثر از همان تربیت، دینی به او تلقین شده و در جوانی نیز همان دین را دنبال می کند. ثانیاً: چرا دینمان را تغییر دهیم و به سمت اسلام بیاییم که آزادی تغییر دین را از ما سلب می کند و امکان بازگشت از آن وجود ندارد و جز اینکه مرتد شویم و محکوم به قتل!
0 1
1400/04/26
من آقایی 27 ساله هستم که دو سال است ازدواج کردم و بچه نداریم. مادرم با همسرم از نظر سلیقه و اخلاق، به شدت اختلاف دارند. ایشان از من می خواهد همسرم را طلاق دهم. من هیچ مشکلی با همسرم ندارم و با هم خوب هستیم ولی متاسفانه خانواده به هیچ وجه سازگار نیستند! آیا در اینجا حرف مادرم مقدم است یا نظر خودم؟ آیا می توانم همسرم را به خاطر اطاعت از مادرم طلاق بدهم؟ ممنون می شوم کاملا توضیح دهید.
0 2
1400/04/26
رآیات 107و 108 سوره مبارکه هود، خداوند متعال در مورد زمان عذاب جهنمیان و تنعم بهشتیان، اشاره به عبارت «تا زمانی که آسمان ها و زمین برقرار باشد» می کند، مقصود چیست؟ مگر در قیامت زمین و آسمان وجود دارد؟
0 0
1400/04/26
با مدرک دکترا پذیرش دارید؟؟؟
1 0
1400/04/26
گرچه ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم اما عملاً اکثریت مردم شرک عملی و کفر عملی دارند کسانی که همه خلاف شرعی مثل ربا، زنا و لواط، غیره انجام می دهند آیا مسلمانند یا مشرک و در چنین جامعه ای چگونه باید زندگی کرد؟
0 0
1400/04/26
با توجه به این‎که در دانشگاه‎ها و مراکز علمی دیگر با افزایش علم، ممکن است شبهه‎هایی در قبال مسایل دینی ایجاد شود (از قبیل ممانعت دین از پیشرفت علم) جایگاه و وظیفه روان شناسی دینی در این خصوص چیست؟
1 0
1400/04/26
دین افیون جامعه است یعنی چه؟
0 1
1400/04/26
ویژگی ها و دیدگاه های (پست مدرنیسم) چیست؟
0 0
1400/04/26
لائیزم یعنی چه؟ وتفاوت آن با سکولاریسم در چیست ؟
0 0
1400/04/26
سلام علیکم چرا پیام های بنده را منتشر نمیکنید؟
1 0
1400/04/24
سلام علیکم با ارزوی موفقیت برای تمامی همکاران
1 0
1400/04/24
با سلام زمان ثبت نام را بفرمایید
1 0