افتتاحیه مرکز تخصصی بین المللی فجرُنا به صورت آنلاین برگزار شد
جلسه افتتاحیه مرکز تخصصی بین المللی فجرُنا در تاریخ 6 مهر 1400، به صورت آنلاین و با حضور طلاب پذیرفته شده سطح 3 رشته مطالعات اسلامی (به زبان های انگلیسی و عربی)، این مرکز و با سخنرانی آیت الله مروارید دامتبرکاته (مدرس خارج و عضو هیأت مؤسس و هیأت امنا مرکز فجرنا و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان) آغاز گردید.
آیتالله مروارید در ابتدا احادیثی در مورد اهمیت فراگیری علم بیان نموده و راه وصول به بقیه عبادات صحیحه را تعلیم و تعلم دانسته و رابطه علم و اسلام را رابطه ای دوسویه و دوطرفه معرفی کردند. اهمیت کسب علم، راههای کسب علم، اهمیت تعلم آن، نتایج و آثار علم و همچنین حقیقت علم از جمله مواردی بود که حضرت آیت الله مروارید با بهره گیری از آیات قرآن کریم و احادیث، توضیح فرمودند. رابطه علم و ایمان هم موضوع دیگری بود که ایشان اشاره فرموده و ایمان را نتیجه مستقیم ایمان معرفی کردند. ایشان در پایان، برتری مقام عالم نسبت به عابد را مشروط به تهذیب و تخلق به اخلاق نیکو شدن عالم دانستند.
سپس مدیریت مرکز تخصصی فجرُنا، حجه الاسلام والمسلمین دریاباری توضیحاتی در مورد کلیات مرکز فجرُنا، معرفی اعضای هیئت موسسین و امنا و هیئت علمی، آینده دانش پژوهان این رشته، روش تحصیل در این رشته و همچنین برخی نکات اجرایی پرداختند. به گفته حجه الاسلام دریاباری، مرکز تخصصی بینالمللی فجرُنا، یک مرکز رسمی با مجور کامل از مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور میباشد که جذب طلاب در سطح 3 را در دو رشته «مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی» و همچنین «مطالعات اسلامی به زبان عربی» شروع کرده است. فضای این رشته به نحوی است که دانش پژوهان این رشته، همزمان با جنبههای مختلفی از جمله فضای منبری آخوندی، فضای آکادمیک، فضای فرهنگی، فضای مدیریت بینالمللی، فعال گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب و ... ارتباط برقرار خواهند کرد و با توجه به گستردگی این رشته، میتوانند فعالیتهای بسیار مختلفی را در بستر این رشته، ادامه دهند. آشنا شدن و ارتباط گیری دانشپژوهان این رشته با سازمان ها، دانشگاهها و نهادهای علمی داخلی و خارجی، از دیگر مزایای این رشته میباشد.
برخی نکات اجرایی، از دیگر مواردی بود که توسط مدیریت مرکزفجرُنا مطرح شد. از جمله اینکه، سایت مرکزفجرُنا مرجع اصلی اخبار و اطلاع رسانیهای این مرکز میباشد. مجوز این دوره حضوری میباشد اما به خاطر پروتکلهای بهداشتی، فعلا به صورت مجازی در حال برگزاری است. 70 درصد تدریسهای این دو رشته، به دو زبان تخصصی (انگلیسی و عربی) بوده و فقط 30 درصد کلاس ها به زبان فارسی خواهد بود.